lördag, maj 05, 2007

Vad är det med biologer egentligen?

En artikel i DN gav just nytt liv åt min gamla uppfattning att biologer är ett konstigt släkte. Jag vet inte om detta är en fördom grundad i min gamla avsky för biologiämnet när jag var tvungen att läsa det på högstadiet, men maken till människor att gilla sådant som normala (och här använder jag ordet i dess ryska mening) människor tycker är obehagligt finns nog inte! Artikeln handlar om Kerstin i Gävle som har problem med att ormar gillar hennes tomt och kryper in i hennes hus. En biolog intervjuas: "Herpetologen eller ormkännaren Göran Nilsson i Göteborg tycker att människor bör försöka bemästra sin olust och lära sig samexistera med ormar och snokar. - Det är väl tur om man har fått tag i en fin naturtomt där många arter trivs." Reaktionen om man får in ormar som parar sig i vardagsrummet är inte "oh, så trevligt" utan snarare "fy fan vad äckligt"!

Inga kommentarer: