torsdag, maj 03, 2007

Släktskrönor

Inte bara hanterar min mor datorer och internet betydligt bättre än min far (som hade ett datakonsultföretag och programerade på 80-talet), hon har dessutom skaffat sig en ny ganska teknisk hobby. Till sin 55:e födelsedag i höstas köpte hon sig en digital videokamera, nödvändiga program och redigeringsutrustning och bestämde sig för att göra en film om sin mor. Ikväll har jag fått beskåda vad vi kan kalla det första utkastet. Det är ingen actionfilm direkt, och ljud och bild håller långt ifrån professionell kvalitet. Men hon har klippt intervjuerna med mormor, lagt in stillbilder, spelat in berättartext och lagt på musik! Jag är imponerad.

"Visst är det underligt att ju äldre man blir ju mer intresserar man sig för sitt ursprung" kommenterade mamma en gång när vi följde pappa till landsarkivet i Göteborg där han skulle leta lagfarter. Resten av besökarna var släktforskande pensionärer. Jag tycker hon har hittat ett bättre sätt att dokumentera sin historia än att slå i dammiga kyrkböcker.

Inga kommentarer: