lördag, maj 05, 2007

Svårare än man kan tro

Jag har haft körkort i nästan tio år men sedan jag flyttade hemifrån (för nästan lika länge sedan) har jag dock kört bil mycket sporadiskt. Därför krävs det en hel del självövervinnelse från min sida för att genomföra helgens aktiviteter: hyrbil tur och retur Göteborg. Sedan bilen bokades i onsdags har jag dragits med sömnsvårigheter, magont och andra nervösa syndrom. När jag dessutom på väg för att hämta bilen igår lyckades tappa bort Bromma flygplats (att något så stort ska vara så svårt att hitta till) var jag nära upplösningstillstånd. Händerna skakade så det var svårt att få i nyckeln i låset. Väl inne i bilen försvann dock större delen av nojan, och de 50 milen till Göteborg gick relativt smärtfritt (men det är långt). Helt utmattad kunde jag i alla fall somna ifrån oron över att bilen är felparkerad eller någon ska bryta sig in i den (bilen står f.ö. på en plats där vår värd råkade lämna sin bil olåst i två dygn utan problem). Och när man får gå omkring i ett soligt Göteborg och äta supergoda (men kladdiga!) chevre och honungs mackor på Nöller kan man nästa koppla bort tanken på att det ska köras 50 mil tillbaka imorgon. Det ska ju vara nyttigt att konfronteras med sina demoner, men det är bra mycket skönare att ta tåget. (Ja, det finns ett skäl till bilhyrningen, vi ska hämta massa tunga saker hos mina föräldrar på vägen tillbaka).

Inga kommentarer: