söndag, juni 17, 2007

Verkligheten är bättre på tv

Jonas Thente har en kort artiklel i dagens DN (kulturdelen s. 5) om Rysslands nationaldag. "Det sovjetiska hantverket att politiskt redigera verkligheten frodas i Putins nya Ryssland" skriver han bland annat. Han baserar hela sin artikel på en krönika i the Moscow Times av Anna Malpas In the spotlight där hon konstaterar att verkligheten under nationaldagen redigerats på så sätt att den "direktsända" konserten från Röda Torget i själva verket sändes med 45 minuters fördröjning.

A note on the screen said it was a "direct broadcast," but I couldn't help noticing that the sun was still shining on Red Square although it was dusk outside my window a few metro stops away. I know they seed the clouds for the national holidays, but surely even the lords of the Kremlin don't have that kind of power.


Tidsförskjutningen avslöjades av att man kunde se klockan på torget. Malpas gissning var att det sändes med fördröjning för att man skulle kunna klippa bort opatriotiska inslag. Inte för att det var någon större risk för sådana, då hela torget var fyllt av kremltrogna ungdomsorganisationer.





PS 1. Det är väl förresten inte bara i Ryssland som direktsändningar inte är så direkta. Jag vill dra mig till minnes att vissa amerikanska tillställningar också "direktsänds" med fördröjning för att kunna redigera bort opassande saker som visade bröst och dylikt. Det är förövrigt ganska passande att samtidigt som jag skriver detta står Mythbusters på i bakgrunden och jag kan höra Adam utropa: I reject reality and substitute my own!

PS 2. Jag kan också nöjt konstatera att jag kommit på Thente med ett faktafel (ja, jag är en besserwisser). Jag blev lite förvirrad när han skrev om ungdomsföreningen Alisa vars symboler täckte hela Röda torget. Den ungdomsföreningen har jag aldrig hört talas om, men när jag läser Malpas artikel får mysteriet sin lösning: Thente har blandat ihop ungdomsorganisationen Nasji och rockgruppen Alisa.

Inga kommentarer: