måndag, juni 25, 2007

Ska Lenin hamna under jord?

Via Amandas blogg blir jag uppmärksammad på en artikel i Novyj Region som säger att Lenins begravning förbereds till januari 2008. Visserligen har det varit tal om detta tidigare utan att någon begravning blivit av men jag blir ändå en smula nervös. Förvisso kan jag hålla med om att det är på tiden att Lenin får en kristlig begravning (ateist som han väl rimligtvis var), men Leninmausoleet på Röda Torget tillhör en av de där sakerna här i världen som jag verkligen vill se. Det måste nog bli en tur till Moskva i höst, omutifallomatt.

Drömmen om detta makabra monument väcktes av min farfar. Han besökte Moskva i början på 1970-talet och pratade ofta om detta, och då särskilt om Lenin. Kan vara från farfar jag ärvt min Rysslandsbesatthet. Enligt artikeln i Novyj Region ska Lenin begravas på en kyrkogård i Moskva så inte heller nu verkar han få sin önskan om att begravas bredvid sin mor (t.v) och syster uppfylld. De, och många andra kändisar, är begravda på Literatorskie mostki nekropol strax utanför centrala Petersburg. Ett av mina favoritställen där faktiskt. Här kan man höra fåglar kvittra, träd susa, hälsa på pensionärer och njuta av lugnet. Och såklart titta på de pampiga gravmonumenten som står i stark kontrast till kyrkogårdens allmänna förfall.

Läs mer om Lenin i ett utdrag ur Amandas bok I väntan på Lenins begravninghennes blogg. Boken handlar egentligen inte så mycket om Lenin utan om unga ryssar som engagerar sig politiskt. Mycket intressant!

Inga kommentarer: