tisdag, juni 12, 2007

Inte så stort

Det är Rysslands nationaldag idag, det hade jag alldeles glömt bort tills jag alldeles nyss var inne och läste Johanna Meléns blogg från Moskva på Aftonbladet. Det är nog ok, för ryssarna är ungefär lika intresserade av sin nationaldag som svenskarna av 6 juni. "Ja, det var något av Jeltsins påhitt" svarade min lärare Irina på frågan om vad det var för dag i morgon, när hon just meddelat mig att vi skulle vara lediga. (Hon var inte Boris Jeltsins största fan om vi säger så.) "Ja, vad är det den heter nu igen" sa min värdinna när den 12 juni nalkades. Att vara ledig var schysst men att fira dagen hade hon ingen tanke på. Mina två ryska bekanta som jag umgicks med på den lediga dagen var lika frågande: "Självständighetsdagen kanske?" Jo, som jag har förstått det är det Rysslands självständighet och Sovjetunionens upplösning som firas. Kanske har dagen blivit mer poppis på de två år som gått sen jag var i S:t Petersburg, men jag är ganska säker på att den inte kan mäta sig med segerdagen eller nyår. Det officiella firande i Petersburg för två år sedan är väl ett tecken på det. På Slottsplatsen hölls en gratis konsert med en känd rysk sångare vars namn jag glömt som sjöng, just det, sånger om krig och seger.

Inga kommentarer: