lördag, juni 02, 2007

Olika syn på saken

(Varning! Nu ska jag själv göra något jag inte gillar när folk gör: generalisera om manligt och kvinnligt.)

Jag var inkallad till en gymnasieklass igår som "expert" på östfronten under andra världskriget. I denna klass finns några killar som tycker att andra världskriget är det mest spännande som finns. Men inte alla aspekter av det, utan det är slag, trupprörelser och vapen (stridsvagnar!) som gäller. De här killarna är långt ifrån ensamma. Jag känner nästan hur många män som helst som har en motsvarande besatthet. Till exempel är jag är gift med en (specialintresse flygplan) och dotter till en annan (mer inne på slagskepp) och kan räkna upp en lång rad till, många av dem har för övrigt vägrat vapentjänst...

Jag är också intresserad av andra världskriget, inte bara av den ryska synen på kriget idag utan när jag var yngre läste jag massor av böcker om det. Men de böckerna jag läste fokuserade på människor och vad som händer med dem. På nazismens omänsklighet, krigets fasor och motstånd mot övermakten. Hur människor påverkades och vad en sådan katastrof innebar för samhället efteråt. Min man däremot sitter hellre klistrad framför dokumentärer i stil med "tyska handeldvapen under första världskriget". När vi läste samma artiklar om kvinnliga flygare i röda armén funderade jag på vad de tänkte, kände och påverkades av upplevelserna. Han började snacka om flygplanens tekniska specifikationer...

Nej, det ligger knappast i generna, men är det någon som har träffat en enda person av honkön som tycker att vapen, trupprörelser och slag är särskilt spännande?

Inga kommentarer: