tisdag, mars 27, 2007

Det finns alltid någon som har det värre

Det finns en fördel (kanske den enda) med ett extremt tråkigt, monotont och icke-tankekrävande jobb - man kan passa på att bättra på sin allmänbildning under tiden. De senaste dagarna har en uppläsning av Mobergs Utvandrarna surrat i podden. Och i tillägg till att jag fyller i en pinsam lucka i kategorin "svenska klassiker" kan jag känna att livet kanske inte är så jävligt i alla fall.

Så medan jag begrundar det öde som Kristina och Karl-Oskar delade med en stor del av mina förfäder har jag kommit fram till en topp tre lista över saker som är bättre på tjugohundratalet - och då har jag inte ens kommit till sådant som skolgång, mathållning och klädsel. För att inte tala om trådlöst bredband...

1. Arbetslivet: En frivecka om året, uppstigning 4 varje morgon, 16 timmars arbetsdag, 40 riksdaler om året i lön (vet inte vad det motsvarar, men jag tjänar nog mer på en vecka), kroppsaga, och kontrakt som liknar livegenskap. Man kan ju bli socialdemokrat för mindre...

2. Transportmedel: Åtta timmars flygning (ja, jag har gnällt över det) är ju som en dröm. Flygstolen framstår som värsta furstetronen i jämföresle med kojerna på utvandrarskeppet Charlotta. Och inte behöver man äta härsket fläsk heller, eller få skörbjugg. Dessutom är det rent ut sagt billigt jämförelsevis med frakten över Atlanten 1850.

3. Preventivmedel: Även om man ännu inte helt fullt kan välja att man ska bli gravid, kan man relativt enkelt välja att låta bli. Ett av tjugohundratalets största landvinningar.

Nu ska jag hitta del två som mp3 fil någonstans och fortsätta glädja mig åt civilisationens framsteg. Det var inte bättre förr.

Inga kommentarer: