torsdag, oktober 11, 2007

Språksvårigheter

Det glädjer mig alltid att höra att andra än jag har problem med det ryska språket, därför var artikeln i St Peterburg times om de ryska ministrarnas misshandel av modersmålet roande läsning. Ordföranden för de ryska språklärarnas organisation Ludmila Verbitskaja tycker att det är så illa att hon kräver att man inför ett språktest i Kreml och Duman. Hon vill att det ska bli en obligatorisk del av rekryteringsprocessen och har bokat in ett möte med nye premiärministern Zubkov för att föra fram sina synpunkter.

Jag måste erkänna att humorn i de flesta av de "roliga felsägningarna" som citeras i artiklarna går mig förbi. Men jag kommer leva länge på uttalanden i stil med: "We really must get serious about the problem: the country’s top-ranking officials make embarrassing mistakes. They often can’t get the stress right in the easiest words." Det får mig att känna mig som att jag är i gott sällskap.

Inga kommentarer: