fredag, oktober 12, 2007

Skördetid på burk

Temat för nummer 39 av veckotidningen Ogoniok är skördetid på burk. Det vill säga inläggningar. Och om det är något jag förknippar med Ryssland så är det inläggningar, i alla möjliga och omöjliga former. Saltgurka, saltad svamp, olika grönsakskonserver, sylt, kompot... listan är nästan oändlig. Vissa minns jag med förtjusning – andra med fasa. Min värdinnas tomat och paprikainläggningar gav en välbehövlig fräschör till den tunga maten, så det var alltid en glädje att se den burken. Men hennes rättikainläggning som var så sur att magen vände sig ut och in är faktiskt bland det värsta jag någonsin smakat.

I artikeln citerar Ogoniok statistik över hur frekvent inläggandet är, vilket nästan överträffar min vildaste fantasi: 82% av befolkningen gör någon form av inläggning! Grönsakerna kommer oftast från datjan, svampen är egenhändigt plockad i skogen. Fast det var faktiskt på försommaren i St Petersburg som min värdinnas syltkok fick mig att inse att man kan köpa frukt på marknaden och lägga in. (Jag är uppväxt på landet om det är något försvar för denna senkomna insikt.) På andra sätt bekräftar också artiklarna min bild av Ryssland. Den manliga professorn uttalar sig, bland annat om hur goda inläggningar hans fru gör...

Inga kommentarer: