fredag, juli 06, 2007

Vinter-OS i Sotji

Nu har jag haft nästan ett dygn på mig att smälta nyheten att Ryssland och Sotji får vinter-OS 2014. Jag visste att Sotji var en av kandidaterna, men trodde aldrig att de skulle vinna. Spontant känns det en smula märkligt med vinter-os i en badort, men det ligger ju i Kaukasus och i bergen är det förmodligen rejält med snö.

President Putin, som har en datja i närheten av Sotji, har lovat att pumpa in 80 miljarder kronor till förberedelser inför spelen. Vid omröstningen i Guatemala höll för övrigt Putin för första gången i större officiella sammanhang ett anförande på engelska (och franska!). Ett framförande som The Moscow Times hyllar och St Petersburg times skriver att man kan tacka "the Putin magic" för segern (två vanligtvis rätt Putin-kritiska tidningar för övrigt).

Jag har aldrig hört något annat än att det skulle vara lugnt i Sotji, men det ligger i ett oroligt hörn av världen. Granne är Abchasien, utbrytarrebublik från Georgien och det är inte alltför långt till Tjetjenien heller (men det ska ju vara den lugnaste delen av Ryssland om man får tro republikpresidenten...). Själva Sotji grundades inte förrän 1898, området hade under medeltiden varit under kontroll av Abchasiska kungar och sedan tillhört ottomanska riket. På tidigt 1900-tal började badorten grundas. Förutom Putin både Jeltsin och Stalin har haft datja i Sotji.

Det har funnits röster från människorättsförsvarare att OS inte bör gå till Ryssland eftersom det legitimerar en repressiv regim. En snabb koll i de ryska tidningar jag brukar följa ger dock få kritiska röster. Historieprofessor Kristian Gerner säger till DN att ett OS på sikt kan stärka de mänskliga rättigheterna i Ryssland genom den ökade internationella uppmärksamheten och genom att kontakytorna vidgas. Han tror inte heller att det blir någon omfattande kritik liknande den Kina fått inför Peking OS nästa år.

Men ett vinter-OS i Ryssland är en enorm framgång för Putin och stärker det auktoritära Ryssland han symboliserar.
Det kans ses som en markering från det internationella samfundet att ekonomi är viktigare än demokrati. Något som väl knappast är en nyhet, det var väl inte den goda demokratiska traditionen som gav Kina OS till exempel. Men precis som Gerner påpekar kan man ju tycka att det är bättre att Ryssland får internationell prestige genom ett OS än genom missilförsvar...

Så här ett dygn senare är min iställning till OS i Sotji fortfarande lite vacklande, men som både sportfåne och Rysslandsfantast är det svårt att vara alltför negativ. Någongång hade jag tänkt att uppleva ett OS på plats, det kanske är Sotji 2014 som gäller? Jag har sju år på mig att fundera på saken...

1 kommentar:

Vilhelm Konnander sa...

Hej!

Jag förvånas något över hur Kristian - som den historiker han är - inte ser det uppenbara: att
Putin tillhör den generation som växte upp med sovjetisk sport. Med viss tid till eftertanke, hade måhända även Kristian sett hur stor betydelse ett OS-arrangemang kan ha för att utveckla den brutalistiska statsideologi som det ryska ledarskapet nu för övrigt själva håller på att förlora kontrollen över. Förutsatt att inte någon "långa knivarnas natt" kommer till stånd, tycks inte många alternativ finnas annat än att fortsätta på den inslagna vägen.

Lev väl!

Vilhelm