fredag, november 09, 2007

Systrar

Jag såg äntligen den ryska filmen systrar igår. Jag köpte dvd:n i S:t Petersburg för över två år sedan. (Jag är usel på att se på film.) Jag har visserligen sett systrar förut, i någon av hörsalarna på humanisten i Göteborg när jag läste ryska där och ämnesgruppen visade film. Men det är flera år sedan, filmen var ganska ny och jag hade aldrig satt min fot i Ryssland. Fast det är ändå samma scener som gör intryck på mig nu: den ständigt närvande melonen, prickskytte på brinnande ljus och bollywoodmusiken (!). Vissa saker blir nog lättare att uppskatta med större kunskaper om Ryssland. Pendeltågens träsitsar och de slitna fasaderna känns bekanta och lite bättre orienterad i rysk populärkultur känner jag nu igen regissören Sergej Bodrov när han dyker upp i filmen.
Systrar
är en hårdkokt, men ändå ganska stillsam film bland det nya Rysslands skurkar och banditer. Huvudpersonen Sveta är 13 år, tränar skytte och vill åka till Tjetjenien som krypskytt. Filmes Ryssland är skitigt och slitet. Jag hade förresten glömt hur snyggt filmad den är.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag såg samma film häromdagen. Visst är den bra, och miljöerna är genuina ryska 90-talsmiljöer. Och framför allt är musiken bra!

Regissören Sergej Bodrov är kanske mest känd som huvudrollsinnehavare i filmerna Kavkazskij plennik, Brat och Brat-2. Han syns ju också själv i filmen Systrar i en liten biroll, som en snäll gangster, i prickskyttescenen.

Bodrov och hela hans filmgrupp försvann i ett snöskred i Nordossetien i september 2002 när han höll på att spela in sin andra film med arbetsnamnet Svjaznoj. Deras kroppar har aldrig hittats.

Här är en webbsida om filmen.